OFFSTONE JUNE EDITION 2025
10 KRISIS KOMUNIKASI DI ERA DIGITAL: PERSPEKTIF ISLAM DAN KEUSAHAWANAN Oleh: Dr. Mohammad Noorizzuddin Nooh noorizzuddin@usim.edu.my Dr. Mohammad Noorizzuddin Nooh merupakan pensyarah kanan di Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia. Bidang tujahan beliau adalah penjenamaan, etika pemasaran, model perniagaan, pengurusan krisis dan keusahawanan. Beliau adalah pemegang ijazah Doctor in Business Management dari IPE Management School, Paris of Pole Paris Alternance (PPA). ABSTRACT This article examines the communication crisis in the digital era, highlighting the transformative impact of social media and the spread of misinformation. It discusses the ethical implications from an Islamic perspective, emphasizing honesty in communication. Furthermore, it explores the role of entrepreneurship in addressing these challenges through education, transparency, and community building, ultimately advocating for a harmonious and ethical society. Pengenalan Dalam era digital yang serba canggih ini, komunikasi telah mengalami transformasi yang ketara. Dengan kemunculan media sosial dan platform digital, cara kita berinteraksi dan menyampaikan maklumat telah berubah secara drastik. Namun, perubahan ini juga membawa kepada pelbagai cabaran, termasuk krisis komunikasi yang boleh memberi kesan negatif kepada individu, organisasi, dan masyarakat secara keseluruhan. Artikel ini akan membincangkan krisis komunikasi di era digital, mengaitkannya dengan perspektif Islam dan elemen keusahawanan.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzMyMDE=